السبت، 30 مايو 2009

تحسن ملحوظ في حركة الملاحة بقناة السويس

نقلاعن: أخبار مصر:
اكد مصدر مسئول بهيئة قناة السويس ان حركة الملاحة بالقناة شهدت تحسنا ملحوظا خلال النصف الأول من شهر ابريل الجاري مقارنة بشهري يناير وفبراير الماضيين واللذين قد شهدا تراجعا واضحا في اعداد السفن وحجم الحمولات العابرة بسبب الازمة المالية العالمية وانكماش حجم التجارة العالمية‏.‏

واشار المصدر الي ارتفاع المتوسط اليومي لأعداد السفن العابرة من‏46‏ سفينة خلال يناير وفبراير الي‏50‏ سفينة خلال النصف الاول من الشهر الجاري‏،‏ كما ارتفع المتوسط اليومي لحجم الحمولات من‏1,6‏ مليون طن الي مليوني طن وذلك بسبب ارتفاع اسعار البترول،‏ فضلا عن ارتفاع اسعار تأجير السفن بنسبة‏10%‏ تقريبا.

واكد المصدر انه من السابق لأوانه الحديث عن عودة حركة الملاحة إلي معدلاتها الطبيعية خلال الايام القادمة‏،‏ مشيرا إلي أنه من الصعب استعادة الاحداث لمجرد التحسن الذي طرأ علي حركة الملاحة لمدة‏15‏ يوما‏.

ومن جانب آخر اشار المصدر إلي ان تصاعد حركة القراصنة بشكل واضح خلال الايام الماضية قد تكون له تأثيرات ايجابية من خلال التحرك الفعلي للقوي الدولية للقضاء علي هذه الظاهرة، مضيفا أن اعمال القرصنة حتي الآن لم تؤثر بشكل واضح علي قناة السويس والتي تستقبل‏21‏ الف سفينة سنويا‏.

الخميس، 28 مايو 2009

Shipbreaking volumes grow in China

from:seatradeasia-online

Shanghai:
Shipbreaking is accelerating in China, by common consent the world leader when it comes to recycling vessels in the most environmentally friendly way.
Jiangyin in the Yangtze river delta is the leading area for breaking in China. A spokesman from Changjiang Shipbreaking yard said recently, following the scrapping of 44 ships in the first quarter of this year, there are nine ships being scrapped now and another five ships will be dismantled before the end of this month.
The person said from October last year most of the ships scrapped by their yard are large bulk ships, car carriers, container ships and oil tankers mainly from Europe and Japan, with quite a few below the mandatory retirement age.
At present, there are 11 ship dismantling teams of Changjiang Ship-breaking yard are working overtime. The party secretary of Jiangyin Marine Board Xu Jiangsheng said the marine regulatory authorities are intensifying supervising on shipbreaking operations to ensure safety and non-pollution.
Following the recent IMO meeting in Hong Kong on improving shipbreaking practices China is well set to be a ship recycling centre as it has a policy not to beach ships, but to take them apart bit by bit dockside.
Many owners are hoping that some of the 200-odd greenfield shipbuilding yards in China will be converted into recycling yards. [25/05/09]

Hanjin Shipping Orders Five 10,000TEU Containerships

from: shippinglinebiz

Hanjin Shipping
has become the first Korean carrier to place an order of five 10,000TEU containerships. At Hotel Shilla in Seoul at 5 pm on August 24, 2006, Hanjin Shipping President & CEO Jung-won Park and Samsung Heavy Industries CEO Jing-wan Kim signed the contract for building five 10,000 TEU vessels. The five vessels ordered are scheduled for successive deployment from February of 2010 on Hanjin's trans-Pacific trade and expected to provide better customer service and rationalize the company's fleet operation.

الأربعاء، 27 مايو 2009

MSC adjusts Asia-Med services


eyefortransport:
ith the imminent arrival of its new 14,000 TEU vessels, Mediterranean Shipping Co is rationalising its services to reduce excess capacity in accordance with forecast volumes.

MSC will discontinue the Jade service, which operates from Qingdao, Shanghai and Ningbo to Gioia Tauro and Valencia, with feeder services to other Mediterranean and Adriatic ports.

Cargo previously carried by the Jade service will be switched to MSC's Silk, Lion, Dragon and Tiger services.

The port rotation for the Tiger service will be revised and the Silk service will deploy an additional vessel.

The reconfigured services will be as follows:

  • Silk service: eleven 11,000 - 14,000 TEU vessels calling at Xingang > Ningbo > Shanghai > Xiamen > Yantian > Hong Kong > Chiwan > Singapore > Suez Transit > Sines > Felixstowe > Rotterdam > Antwerp > Valancia > Suez Transit > Jebel Ali > Singapore > Hong Kong > Xingang
  • Lion service: ten 9,200 TEU vessels calling at Pusan > Qingdao > Ningbo > Shanghai > Yantian > Nansha > Hong Kong > Chiwan > Singapore > Suez Transit > Valencia > Le Havre > Hamburg > Bremerhaven > Felixstowe > Suez Transit > Singapore > Chiwan > Pusan
  • Dragon service: eleven 8,400 TEU vessels calling at Dalian > Xingang > Pusan > Ningbo > Shanghai > Fuzhou > Yantian > Hong Kong > Chiwan > Singapore > Suez Transit > Gioia Tauro > Napoli > La Spezia > Fos sur Mer > Barcelona > Valencia > Suez Transit > Jeddah > Salalah > Jebel Ali > Singapore > Chiwan > Hong Kong > Dalian.
  • Tiger service: ten 8,200 TEU vessels calling ships at Qingdao > Pusan > Shanghai > Ningbo > Yantian > Hong Kong > Chiwan > Singapore > (Suez Transit) > Beurit > Piraeus > Istanbul > Gioia Tauro > (Suez transit) > Jeddah > Jevel Ali > Singapore > Qingdao

MSC also recently enhanced its Golden Gate service, reducing transit times to New York from Shanghai (31 days), Hong Kong (27 days) and Singapore (21 days).

NYK and NileDutch launch Asia – West Africa service

eyefortransport:
NYK and NileDutch will launch a new direct service between Asia, South Africa and West Africa next month.
The service will operate twice a month between the ports of Shanghai, Shekou (China), Singapore, Durban (South Africa), Lome (Togo), Tema (Ghana) and Lagos (Nigeria).

Both companies will deploy two 2,200 TEU - 2,700 TEU vessels.

The service will begin on June 17th.

من يعمل فى الشحن والملاحة لابد له ......من راحة


أكتب هذا المقال وأنا أشعر به وكلماته تنبع من داخلى , فحقيقة أشعر بهذه المعنى وهو لابد لمن يعمل فى مجال الشحن من راحة نظرا للضغوط التى نتعرض لها أما من جانب العملاء (وهو الاكبر طبعا ) أو من جانب العمل ذاته من تراكم العمل مثلا أو من أسعار يصعب عليك تلبيتها للعميل , حيث يطلب العميل منك أن تأتى بأقل سعر -ومن الجانب الاخر - مطلوب منك أن تبيع بأعلى سعر
هذا غير المشاكل التى تظهر أثناء سير الشحنات - وما أ كثرها
أنا طبعا أتكلم عمن يعملون فى شركات الشحن (forwardering) حيث أنهم يبذلون مجهودا أعتقد أنه أكثر ممن يعملون فى التوكيلات والخطوط الملاحية (هذه وجهة نظر ليس الا)
لاأريد الاطالة ولكن هذه أحاسيس ومشاعر أردت أن اتشارك مع قرائى فيها , فكثر من الاحيان يشعر الانسان براحة اذا اخرج ما بداخله
وأنا حقيقة أشعر ببعض التعب من كثرة ضغوط العمل , وحتى عندما أخذت اجازة لم أشعر بها لان اتصالات العملاء ومشاكل الشحنات التى لاتتوقف -كما تعرفون - لم تترك فرصة لنيل راحة مطلوبة للقدرة على التواصل مرة ثانية
لابد للراحة والهدوووء ..... ولكن أين لك بهذا ؟؟؟؟
هيثم طلحة
مدير تسويق بيردس للشحن الدولى

الخميس، 21 مايو 2009

New premises for APL, MOL Technology and Fredericia Shipyard

eyefortransport:
APL shifts its US HQ; MOL moves its Technology Research Centre in Japan; Fredericia Shipyard moves to Lindø.

APL will relocate its American regional HQ to Phoenix, Arizona. The move is expected to take place during the third quarter.

The regional HQ will co-ordinate the company's shipping, terminals and logistics activities throughout the Americas. This includes everything from marine operations to intermodal transportation.

The MOL Technology Research Centre will relocate from its current site in Nishikojiya, Ota Ward, Tokyo, to a facility currently under construction in Aso Ward in Kawasaki, Kanagawa Prefecture.

The new research centre, which will be an environment-friendly facility using energy-saving technologies, will conduct a range of productive research activities and function as a core of MOL Group R&D aimed at promoting environmental protection and reducing vessel operating costs.

Fredericia Shipyard has entered into a 25-year agreement with Odense Steel Shipyard to rent the original dock facilities at Lindø as well as a number of admin and workshop buildings.

Fredericia Shipyard will have more than 100,000 m2 at its disposal.

Fredericia Shipyard will begin rebuilding to be ready at Lindø on January 1st, 2011 with 50% of its repair work. The rest will move to Lindø the following year.

الأربعاء، 20 مايو 2009

زيادة نوالين الشحن الشهر القادم



تقريبا تأكدت المعلومات عن زيادة نوالين الشحن الواردة من الشرق الاقصى (far east) الى موانئ مصر
وعلمت أن أول من أكد الزيادة خطى ال Evergreen & YML بزيادة 150 $ \TEU
وايضا ال PIL سيقوم بزيادة الاسعار تقريبا 200$ \TEU
واعتقد أن بقية الخطوط ايضا ستقوم بذلك ايضا
علمت أيضا أنه ربما يكون هناك زيادة ثانية فى الاسعار تحت مسمى PSS فى منتصف الشهر القادم
يتضح من ذلك أن الخطوط تحاول قدر المستطاع أن تعوض خسائرها خلال فترة بداية الازمة المالية العالمية
ولكن كعادة الخطوط أنه سيختلف تنفيذ الزيادة حسب واقعية السوق الملاحى
وأتمنى من الزملاء امدادى بأى معلومات متوفرة لديهم
هيثم

Grand Alliance and MSC announce service amendments

eyefortransport News:
The Grand Alliance merges the JCX and SCX services; MSC enhances its Golden Gate Service.
Grand Alliance members Hapag-Lloyd, NYK and OOCL have agreed to merge the South China Sea Express (SCX) and Japan China Express (JCX) services into a single loop, effective May 25th.

One additional 6,200 TEU vessel will be added on the SCX service, and Japanese ports previously covered by the JCX will now be covered by the upgraded SCX service.

Kaohsiung will be transferred to the Super Shuttle Express (SSX) service on the Trans-Pacific eastbound call, while the westbound call on SCX will remain unchanged.

The port rotations for these services are:

  • SCX: Laem Chabang > Singapore > Kobe > Nagoya > Tokyo > Sendai > Los Angeles > Oakland > Tokyo > Nagoya > Kobe > Kaohsiung > Shekou > Laem Chabang
  • SSX: Shekou > Yantian > Hong Kong > Kaohsiung > Long Beach > Kaohsiung > Xiamen > Hong Kong > Shekou

MSC يوقف خدمته الى ميناء السخنة ويتحول الى بورسعيد

تأكدت المعلومات بأن خط MSC الملاحى أوقف بالفعل خدمته الى ميناء السخنة والتى كان يخدمها من الشرق الاقصى وأبدلها بخدمة جديدة ولكن الى ميناء بورسعيد القديم (غرب بورسعيد ) والتى لم يعرف بعد ان كانت ستكون خدمة مباشرة ام غير مباشرة من موانئ الشرق الاقصى FAREAST
ولكن التى تاكدت منه ايضا أن رحلات الهند -بورسعيد (الخدمة الجديدة ) ستكون مباشرة الى بورسعيد